ما در عصری زندگی می‌کنیم که دیگر کمتر کمپانی یا کسب و کاری را پیدا می‌کنید که در شبکه های اجتماعی از جمله لینکدین، فیسبوک، ایسنتاگرام و فعالیت نداشته و با بازاریابی دیجیتال آشنا نباشد. درست است که تقریبا همه از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند و روزانه ترافیک زیادی وارد این شبکه ها می‌شود، اما صرفا حضور در این فضا ضامن موفقیت نخواهد بود. در حقیقت با وارد شدن به این فضا بدون داشتن استراتژی هوشمندانه، وقت و هزینه زیادی هدر رفته و در نهایت بازخوردی منفی خواهید گرفت. در زیر به چند نکته کلیدی اشاره شده که با رعایت کردن این موارد کسب و کار شما ، بهبود قابل توجهی خواهد یافت.

·       

Call to Action

پیش از توضیح در این مورد، می خواهم اصل بنیادینی را در مدیریت به شما متذکر شوم. اصل جابه‌جایی وسیله و هدف بیان می‌کند که فرد آن‌قدر توجه خود را روی ابزار و وسیله‌ای که قرار بود وی را به هدف برساند، متمرکز می‌کند که از خود هدف دور ‌مانده، تمام دغدغه‌اش حفظ و ارتقای آن وسیله می‌شود! شاید در نگاه اول با خود بگویید که شما هرگز دچار چنین خطایی نخواهید شد اما اگر کمی بیشتر تامل کنید می‌بینید که اینطور نیست و تا به‌امروز بسیاری امور در زندگی شما بر این پایه پیش رفته‌اند. در بازاریابی اینترنتی هم به وفور شاهد رخداد این امر هستیم. چه بسا سازمان‌هایی که تصاویر زیبا و جملات آموزنده‌ای را انتشار داده اما به دنبال هیچ‌گونه پاسخ و تعاملی از جانب مخاطب نیستند و برای آن برنامه‌ای ندارند، گویا هدف خود را از یاد برده‌اند و تنها به دنبال داشتن صفحه‌ای زیبا، در اینستاگرام یا سایر رسانه‌ها فعالیت می‌کنند. برای جلوگیری از وقوع چنین پیشامدهایی، توصیه می‌شود که در هر پست بخش‌هایی به منظور درگیر نمودن مخاطب در‌نظر‌گرفته شود. به این بخش‌ها که کاربر را به اقدام خاصی تشویق می‌کنند و معمولا به دنبال تعامل بیشتر با وی هستند، Call to action اطلاق شده که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

       به این سوال پاسخ دهید.

       در این نظرسنجی شرکت کنید.

       این پست را به اشتراک بگذارید.

       دوست خود را تگ کنید.

هر اندازه که بتوانید افراد را با محتوای خود درگیر کنید، کاربران بیشتری هم آن را مشاهده کرده و دوستان خود را تگ می‌کنند، به‌این ترتیب نرخ مشاهده و به اشتراک گذاری پست به صورت تصاعدی بالا رفته، افراد ترغیب می‌شوند که پست‌های شما را به عنوان مرجع حوزه‌ای خاص دنبال کنند و به‌این‌ ترتیب شما به اهداف خود از حضور در فضای اینستاگرام دست می‌یابید.