با بررسی جامعه‌شناسانه ژاپن سده گذشته، عواملی همچون رشد سریع مدرنیزاسیون درجوامع غربی و سرایت آن به جوامع سنتی، عدم وجود منابع زیرزمینی و محدودیت‌های منابع روزمینی، تغییر و تحولات سیاسی در عرصه‌های بین المللی، ازدیاد جمعیت و ویژگی‌های فردی ژاپنی‌ها (سخت کوشی وتلاش) در سایه فرهنگ ژاپنی، را می‌توان از دلایل اصلی رشد سریع و شکوفایی اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی این کشور قلمداد کرد.
عواملی همچون رشد سریع مدرنیزاسیون درجوامع غربی و سرایت آن به جوامع سنتی، عدم وجود
منابع زیرزمینی و محدودیت‌های منابع روزمینی، تغییر و تحولات سیاسی در عرصه‌های بین
المللی، ازدیاد جمعیت و ویژگی‌های فردی ژاپنی‌ها (سخت کوشی وتلاش) در سایه فرهنگ ژاپنی،
را می‌توان از دلایل اصلی رشد سریع و شکوفایی اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی این کشور قلمداد کرد.
به طور کلی اگر بپذیریم محور توسعه، توسعه انسانی است در زمان کنونی مردم ژاپن ، دو سوم از مرغوبترین کالاهای دنیا را به مصرف می رسانند، از انصاف به دور است که نقش کارآفرینان و انسانهایی که که تنها با اتکا به قابلیت‌های خویش، تأثیر بسزایی در رشد و شکوفایی این کشور داشتند را فراموش کنیم.

 انسانهایی همچون هوندا، اکیوموریتا (رئیس شرکت سونی)، کونوسوکی ماتسوشیتا. ولی دراین بین، جایگاه ماتسوشیتا از جهاتی از دیگران متمایز است.
 
میراث ماتسوشیتا بسیار گران است. پس از جنگ جهانی دوم، او یکی از چهره‌های اصلی در هدایت معجزه اقتصادی ژاپن بود. شرکتی برپاکرد و میلیاردها نفر را صاحب لوازم خانگی و لوازم برقی مصرفی با نام پاناسونیک و نشانه‌های دیگر کرد.
پیش از مرگش، کمتر سازمانی روی کره خاکی مشتریانی بیشتر از او داشت، هنگامی که درسال 1989 درگذشت، در مراسم خاکسپاری او بیش از هزار تن گرد آمدند. در تلگرام تسلیت رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به خانواده وی از او به عنوان «الهام بخش برای مردم سراسر جهان» نام برده است.

 تولید یعنی؛ معلم هم بتواند بخرد!

ماتسوشیتا، درخشانترین کارآفرین سده بیستم و بنیانگذار نامدارترین کارخانه تولیدی محصول برقی جهان "ناسیونال" در یکی از کتابهای خودش در باره انتقال فلسفه کاری خود به همکارانش مینویسد: آن اوایلی که داشتیم بعد از جنگ "جهانی دوم" رشد می کردیم، روزی مدیران من آمدند و ساختن نوعی بخاری برقی را به من توصیه کردند. آنها می گفتند که تقاضا زیاد است و تنها یک شرکت خارجی وارداتی و چند تولیدی داخلی آن را عرضه می کنند.

من از آنها سوال کردم، این بخاری در بازار چقدر قیمت دارد؟

 گفتند: ۴۱ ین

پرسیدم: حقوق یک معلم در ژاپن در ماه چقدر است؟

گفتند: ۱۴ ین

ماتسوشیتا

گفتم: ماتسوشیتا هرگز بخاری را که یک معلم ژاپنی نتواند بخرد، تولید نخواهد کرد. اگر واقعا“ دلتان میخواهد این بخاری را تولید کنید، بروید و قیمت تمام شده آن را به ۶ تا ۷ ین برسانید تا مصرف کننده بتواند آن را ۸ تا ۹ ین خریداری کند.

این فلسفه کاری من است، تولید ارزان برای همه مردم ژاپن. آنها انگیزهمند شدند، این کار را کردند و این آغاز راه موفقیت بود.

او در کتاب “ نه برای لقمهای نان “ مینویسد: ماتسوشیتا پیش از این که لوازم برقی بسازد، آدم میسازد...!

من این نکته را در چاپ پنجم کتاب ”نقش دل در مدیریت“ به قلم زنده یاد مجتبی کاشانی خواندم. مجتبی کاشانی نیز خود انسانی فرهیخته و توانمند بود. یک بار فرصتی دست داد و توانستم در باره کارهای خیر او همچون مدرسه سازی در نقاط مختلف و محروم کشور، گفتوگویی با همسر ایشان انجام بدهم که ماحصل آن در یکی از مجموعه کتابهای مربوط به خیرین مدرسه ساز منتشر شده است.

براستی اگر در سرزمین ثروتمند ایران هم صاحبان میز و صندلیهای تصمیم گیرنده، تفکری چون ماتسوشیتای ژاپنی داشتند، حال و روز ما ... خوشا به حال کشورهایی که مدیران متفکر و اندیشمند و آینده نگری چون ماتسوشیتا دارند. اقتدار بر اقتصاد و صنعت جهان، شایسته آنهاست.