CLV مخفف Customer Lifetime Value می باشد. CLV و یا به عبارت دیگر ارزش طول عمر مشتری، عبارت است از پیش بینی تمامی ارزشهای یک کسب و کار در ارتباط با مشتری خود. از آنجا که ما نمیدانیم هر رابطهای چه مدت به طول خواهد انجامید، لذا برآورد آن برای ما خوب است ، لذا از اصطلاح CLV به عنوان یک ارزش دوره ای استفاده می شود. به عنوان مثال میتوانیم بگوییم برای یک مشتری خاص مقدار CLV، چند ماه می باشد.
در واقع CLV یکی از مهمترین ابزار در جهت رسیدن به مدیریت ارتباط با مشتری سودآور می باشد. به طوری که یک سازمان با شناسایی مشتریان خود و ارزش این مشتریان و طول عمر آنها، میتواند از این مشتریان خود در حهت حداکثر کردن سود بهره ببرد. چرا که CLV مقدار ارزش مورد انتظار از یک مشتری را در یک افق زمانی معین برای سازمان مشخص می کند. و هدف آن هم ایجاد یک برداشت وزنی از مشتری به منظور تخصیص منابع به مشخصی به مشتری میباشد.
طبق اصل پارتو، تقریبا ۸۰% از اثرات از ۲۰% از علل ناشی میشوند. زمانی که در یک شرکتی تجارت الکترونیک به کار گرفته می شود، بدین معنا است که شرکت ۸۰% از درآمد خود را میتواند به ۲۰% از مشتریان خود نسبت دهد. در حالی درصد دقیق آن ممکن است که ۲۰/۸۰ نباشد، ولی هنوز این مفهوم را در خود دارد که تعدادی از مشتریان از ارزش کلی خیلی از مشتریان دیگر، با ارزشترند. لذا شناسایی مشتریان به اصطلاح”All-Star” میتواند برای یک کسب و کار بسیار حائز اهمیت باشد. داشتن CLVدر حسابهای کاربری مشتریان کسب و کار، میتواند این مفهوم را برساند که چگونه شرکت در مورد کسب و کار مشتریان خود فکر میکند و چه رویکردی را در برابر این رفتارها و این ارزشها از خود نشان می دهد. در واقع شرکت به جای اینکه روی این معزل فکر کند که چگونه تعداد مشتریان زیادی را کسب کند در صورتی که حداقل هزینه را انجام داده باشد، استفاده از CLV به شرکت این امکان را میدهد به جای اینکه روی مساله ی حداقل هزینه ها تمرکز داشته باشد، به این مساله فکر کند که چگونه هزینه های کسب و کار خود را بهینه کند تا حداکثر ارزش در رابطه با طول عمر مشتریان خود برسد.